Podcast.HR - sve što želite znati o podcastima

6 pitanja na koje trebate odgovoriti prije nego počnete podcast


Imate približnu ideju kako početi s podcastom, već zamišljate kako će izgledati finalni proizvod, ali još nemate kompletnu sliku u glavi? Evo šest pitanja koja će vam pomoći u realizaciji vaše ideje na najbolji način.

1: Koja je tema podcasta, ime podcasta i kakav brand stvarate?

Iako postoje podcasti koji nisu vezani uz jednu temu, nego najčešće su vezani uz osobu ili instituciju koja se putem podcasta prezentira, izbor teme pomaže fokusu, a fokus je bitan ne samo za održanje vlastite vizije podcasta, nego i za pozicioniranje među slušateljima.

Jedna od najbitnijih stavki je kako doći do publike, i tu je puno lakše ako se publika može prepoznati u opisu podcasta – što nas dovodi do sljedeće teme: branding. Smislite naziv podcasta koji privlači pažnju, razmislite o svom odnosu prema publici, što međusobno dobijate od podcasta, kakvo je korisničko iskustvo dok slušaju podcast, osmislite logotip i druge vizuale (možda želite imati web stranicu uz podcast – pomaže u stvaranju dodatnog sadržaja!), i angažirajte kvalitetnog dizajnera da ih napravi.

2: U kojem formatu su epizode?

Ovdje se misli na načine kojima se teme iz prethodnog pitanja prezentiraju slušateljima. Većina podcasta su u formatu intervjua, no to je više-manje slučajno tako. Neki od najpoznatijih podcasta su u formatu radio-emisija zajedno sa jinglovima, glazbenom pozadinom ili glazbenim pauzama, sa “izvještajima s terena” i slično. Dobar dio podcasta su “solo” podcasti, gdje jedan autor priča o nečemu. Ako imate goste, koliko oni pričaju a koliko vi?

Iako postoje ultra-popularni podcasti u svakom od tih formata, što znači da je format manje bitan od samog sadržaja, bitno je imati definiran format na kojeg se slušatelji mogu naviknuti.

3: Kakav ton imaju epizode?

Ovo ovisi uvelike o autoru ili autorima podcasta: možda će ton podcasta biti ozbiljan, poslovan ili akademski, a možda će biti šaljiv, lagan i humorističan. Možda sadržaj epizoda čine precizne informacije o odabranoj temi, a možda su više priče iz života, anegdote i osobni stav. Na engleskom se ovo drugo ponekad zove “editorial.”

Ton epizoda utječe i na to koja publika će najčešće slušati sadržaje, i na to koliko pripreme treba napraviti prije snimanja.

4: Kako i gdje će se epizode snimati, te kako obrađivati?

U slučaju audio podcasta, potreban je mikrofon ili nekoliko njih, ali isto tako i prostorija za snimanje koja je tiha i nema tvrdih zidova i podova, a po mogućnosti ni stropova (da se izbjegne “jeka”). Za početak možete nabaviti jednostavniju opremu, a kasnije se možete “upgradeati” na bolju. Za ozbiljnije snimanje možete čak iznajmiti prostoriiju i od Surovih Strasti, ili neki audio studio.

Snimanje je tek pola (ili manje) posla jer snimku je potrebno obraditi prije stavljanja na hosting. Za audio podcast je obrada relativno jednostavna i najčešće traje oko 1.5x trajanja same epizode. Podcast.HR donosi i seriju članaka o obradi zvuka.

U sklopu ovog pitanja treba odlučiti i kojim tempom će se objavljivati epizode – svaki tjedan? Svaka 3 dana? Nešto treće?

5: Kako i gdje ćete distribuirati epizode?

Snimljene epizode je potrebno distribuirati – postaviti na neki hosting. U svijetu postoje brojne platforme za hosting podcastova i drugih audio materijala (kao Podbean, Mixcloud, Blubrry i drugi), a i platforma Podcast.HR vam nudi mogućnost hostinga epizoda i weba za vaš podcast.

Podcasti se distribuiraju koristeći tehnologiju RSS, a glavna odllika te tehnologije je da omogućuje raznim platformama i aplikacijama dolazak do istog sadržaja. Podcasti se hostaju najčešće na jednom serveru, a desetci ili stotine platformi i aplikacija “povlače” epizode s njega. Da bi to funkcioniralo, potrebno je registrirati taj podcast na te platforme. Najkorisnija pojedinačna platforma za ovakvu distribuciju podcasta je iTunes – većina drugih platformi preuzima informacije s njih.

6: Koji je end-game?

I na kraju, ili zapravo na početku – što je cilj novog podcasta? Učenje o nekoj temi? Prezentacija branda ili osobe? Pričanje priča?

Ovdje pomažu vježbe kao “gdje se vidite za godinu dana?” – što je podcast, ako se redovito snima i ima svoju publiku, donio autorima i toj publici?

U Hrvatskoj i regiji je direktna monetizacija ovakvog sadržaja gotovo nemoguća jer je tržište izuzetno malo, no možda postoje mogućnosti partnerstva i sponzorstva, ovisno o temama.

Platforma Podcast.HR postoji da bi što više novih podcasta da dođu do publike – time što nudimo mogućnost da se u jednom “mega-podcastu” čuju svi podcasti, uključujući Surove Strasti, svi dobijaju veću publiku.

Nadamo se da će vam ova pitanja pomoći u osmišljavanju i pokretanju podcasta! Uz gornje teme, pogledajte još i 6 stvari na koje treba paziti kod pokretanja podcasta i druge članke iz naše serije tutoriala!

Slobodno nas kontaktirajte putem e-mail adrese ivoras@gmail.com.

Date: April 15th at 6:28pm

PREVIOUS NEXT